Gode råd og viden

Hvordan kan man forstå opmærksomhedsforstyrrelser?

Hvordan kan man forstå opmærksomhedsforstyrrelser - og opmærksomhed generelt?

Hvorfor er det så udfordrende, hvis man ikke har kontrol over den?

Opmærksomhed kan sammenlignes med lyset fra en lommelygte. Forestil dig, at din koncentration og opmærksomhed er repræsenteret af denne lygte. Det, den lyser på, er det, du fokuserer på. Når man forsøger at lære noget nyt eller lytte til en lærer, er det afgørende, at lygten er rettet præcist mod det, man arbejder med.

Opmærksomhedsforstyrrelser | ADHD & ADD | ADD Klinikken

For en person med en neurotypisk hjerne kræver det ikke meget anstrengelse at holde lommelygten stille. Men for en person med opmærksomhedsforstyrrelse føles det som om, der konstant er nogen, der trækker i lommelygten og får lysets stråle til at flytte sig. Dette kan være forårsaget af forstyrrelser som andre, der hvisker, en blyant, der tabes, interne tanker og impulser, en fugl uden for vinduet osv. Hver gang lyset fjernes fra det, man arbejdede på, skal hjernen arbejde hårdt for at få det tilbage.

Den neurotypiske hjerne er normalt i stand til at filtrere irrelevante stimuli og kan let flytte opmærksomheden tilbage til den opgave, den var i gang med, når det opdager, at det blot var Oliver, der tabte sin blyant. For en person med opmærksomhedsforstyrrelse er det en anden historie. Når lygten har fanget, at Sanne og Maja hvisker ved døren, bliver den snart fanget af, at man skal tisse. Og på vej til toilettet kan den blive fanget af en gravko uden for skolegården, og så videre.

En person med opmærksomhedsforstyrrelse skal bruge en betydelig indsats for at opretholde fokus, især når det drejer sig om opgaver, der opfattes som kedelige eller udfordrende.

Hvordan kan man hjælpe en person med opmærksomhedsforstyrrelse?
Opmærksomhedsforstyrrelse | ADD & ADHD | ADD Klinikken

For at hjælpe en person med opmærksomhedsforstyrrelse kan følgende tiltag overvejes:

  1. Reduktion af uro og forstyrrende stimuli
    Dette kan inkludere skærmning i klasseværelset, hvor eleven sidder tættere på katederet og væggen for at minimere distraktioner.
  2. Hjælp til refokus
    Lærere bør være opmærksomme på, at de ofte skal interagere med barnet for at hjælpe det med at genfinde fokus på opgaven og fastholde det.
  3. Reducér kompleksitetsniveauet
    Overvej at give kun én opgave ad gangen og brug eventuelt overdækning for at minimere visuelle distraktioner.
  4. Brug ørepropper til dæmpning af baggrundsstøj
    Ørepropper kan hjælpe med at reducere støjniveauerne, der kan forstyrre barnets koncentration.

Det er vigtigt at forstå, at mennesker med ADHD og ADD har unikke behov, og det kan være gavnligt at tilpasse støtteforanstaltningerne individuelt for at hjælpe dem med at mestre deres opmærksomhed og trives i skole- eller arbejdsmiljøer.

Professionel rådgivning og intervention kan også være nødvendig for at håndtere denne tilstand effektivt.