Nogle gange skal jeg vælge.
At vælge betyder, at jeg skal beslutte mig mellem to eller flere ting.
At vælge kan være svært for mig.
Det kan være svært, fordi:
- Der er mange muligheder
- Jeg er bange for at vælge forkert
- Jeg ikke ved, hvad der er det bedste
- Min hjerne bliver træt
Når jeg skal vælge, kan jeg mærke:
- Uro i kroppen
- At jeg går i stå
- Frustration eller ked-af-det-følelser
- At jeg får lyst til slet ikke at vælge
Det er helt normalt, at valg kan være svære –
især når man har autisme.
Jeg må gerne:
- Bruge tid på at vælge
- Få valget gjort mindre
- Få hjælp af en voksen
- Få valgmuligheder vist med ord eller billeder
Nogle gange hjælper det:
- Kun at have to valg
- At få valgene gentaget
- At få at vide, at begge valg er okay
- At få hjælp til at vælge
Der er voksne, som vil hjælpe mig.
De kan:
- Sige, hvad valgene er
- Fjerne valg, jeg ikke behøver tage
- Hjælpe mig, hvis min hjerne går i stå
Når jeg har valgt, kan jeg få ros – for det er modigt at vælge, når det er svært.


