Nogle dage skal jeg i skole.
Skole er et sted, hvor der er:
- Mange mennesker
- Lyde og indtryk
- Regler og forventninger
Nogle gange kan det være svært for mig at skulle i skole.
Jeg kan mærke:
- At min krop er træt
- At jeg får ondt i maven eller hovedet
- At jeg bliver ked af det, vred eller urolig
- At jeg ikke har lyst til at tage af sted
Det er okay at have det sådan.
Mange børn og unge har det sådan – især når man har autisme.
I skolen kan der ske ting, som er svære:
- Jeg ved ikke altid, hvad der skal ske
- Der kan komme ændringer
- Der kan være mange lyde
- Der kan være pauser med mange børn
Når det bliver for meget, kan min krop sige stop.
Jeg må gerne:
- Sige, at skole er svært
- Fortælle hvordan jeg har det
- Bede om hjælp
- Have brug for pauser eller ro
Der er voksne, som vil hjælpe mig.
De kan:
- Forklare dagen for mig
- Hjælpe mig, når noget er svært
- Give mig pauser
- Være sammen med mig, når jeg har brug for det
Jeg gør det så godt, jeg kan.
Nogle dage går bedre end andre. Det er helt normalt.
Når jeg tager i skole – også på svære dage – viser jeg mod.
Jeg er ikke forkert. Skole kan være svært, og derfor har jeg brug for hjælp.


