Studieteknik

Vi har mange års erfaring med træning i effektive studieteknikker

Studieteknik og træning af eksekutive funktioner

Studieteknik og eksekutive funktioner er tæt forbundet med hinanden, da effektive studieteknikker ofte understøtter og forbedrer de eksekutive funktioner, som er nødvendige for succesfuld læring og akademisk præstation.

Eksekutive funktioner refererer til en gruppe af kognitive processer, der styrer og regulerer målrettet adfærd, herunder planlægning, opmærksomhed, problemløsning, fleksibilitet og selvkontrol.

Kort sagt trækker vi på de eksekutive funktioner i alt, hvad vi foretager os.

Er man diagnosticeret med ADHD/ADD eller autisme vil man som tommelfingerregel også have eksekutive vanskeligheder, men rigtig mange, som ikke har en diagnose, oplever ligeledes at have store eksekutive vanskeligheder.

Fordi vi trækker på vores eksekutive funktioner i stort set alle aktiviteter, oplever vi ofte, at børn og unge, som ellers er normalt begavede, udfordres voldsomt fagligt og i det daglige – og faktisk ikke formår at udnytte deres kognitive potentiale.

I træningen tager vi ofte udgangspunkt i opgaver og aktiviteter som ikke ligner skoleopgaver, da mange af vores børn og unge som regel er kørt lidt træt i skolen.

I træningen er der et stort fokus på strategier samt overførsel af disse til andre sammenhænge.

I videoen ovenfor kan du høre Lisbeth fortælle mere om studieteknik.